Softshell SUPERSALG NÅ! | Opptil -40%

2 dager
11 timer
16 minutter
16 sekunder

1199 ,- KR IGJEN TIL FRI FRAKT!

FRAKT FRA 39,-*
FRI RETUR V/BYTTE
KUNDEKLUBB
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Marthe Mykjåland - Kreativ ansvarlig i Gullkorn

bursdag

salg


 

OPPTIL 50%

BLI BEDRE KJENT MED MARTHE - KREATIV ANSVARLIG HOS GULLKORN

Det norske merke Gullkorn har siden 2015 laget kvalitetsklær til barn i et tidløst, skandinavisk design. Gullkorn ønsker å lage barneklær som passer til alle øyeblikk og aktiviteter, som er gode å kjenne på og ha på, og som holder seg like fine etter mye bruk og vask. Vi slo av en prat med Gullkorns kreative ansvarlig og fikk svar på alt vi lurte på.


Gullkorn er et frittstående, norsk merke med fokus på kvalitetsplagg til gutter og jenter fra 0-10 år. Merket har 100 forhandlere (inkludert nettbutikker) rundt omkring i Norge og Skandinavia. Nylig begynte de også å selge klærne sine i Tyskland, og snart står Østerrike og Sveits for tur.


Firmaet holder til i Kristiansand, der alle ansatte er kvinner under 35 år med barn i alderen 0-10 år - en fordel med tanke på kundegruppen deres. Gullkorn er de sikre «go to» plaggene i klesskapet som du alltid kan ta frem og som du alltid er fornøyd med. Dette er noe gjengen i Gullkorn hele tiden har i bakhodet når de designer og produserer klærne.


Hvordan er det å jobbe med klesdesign? -Og hva er det som gjør Gullkorn så unikt? Vi slo på tråden til Marthe, Gullkorns kreative leder, for en hyggelig prat om designprosessen, bærekraft, jobbhverdagen og Gullkorns vei videre.

Marthe Mykjåland

  • 31 år
  • Mamma til en gutt på 5 år
  • Klesdesignutdannelse fra London
  • Jobbet i Gullkorn siden 2015 som kreativ ansvarlig

Som mor fikk Marthe erfare hvor mye slitasje barnets plagg fikk etter daglig bruk og flere runder i vaskemaskinen - erfaringer som kom godt med og som hun har tatt med seg inn i designerrollen hos Gullkorn. Gullkorn er nemlig bevisste på å bruke gode materialer som tåler barnas hverdag og bruk, og ikke minst at plaggene skal tåle vask etter vask.

Hvordan ser en typisk dag ut for deg på jobb?

- Den er aldri lik, men starter gjerne med et teammøte med planlegging. Det kan være planlegging av en photoshoot eller utviklingen av en kolleksjon. Det kan være planlegging av et influencer-event, som vi f.eks. nettopp hadde i Oslo. Jeg har også mye kommunikasjon med leverandørene. Og jeg har ofte vareprøver på pulten min som skal godkjennes. Dagen min kan også bestå av måling som gjøres på 3 dukker vi har på kontoret, og også vask av plagg og justering av logo på plagg. Det å kommentere prøver er en tidkrevende del av hverdagen til en designer.


- En designer bruker mye mindre tid på tegninger og mye mer tid på utviklingen av prøvene enn det folk tror. Det er bare noen få perioder i året en designer faktisk sitter og tegner, resten av året brukes stort sett på å unngå at ting blir feil - slik at det endelige produktet blir så bra som det kan bli.

Hva driver deg?

- Folkene jeg jobber med, som er som min andre familie! I tillegg til at jeg stadig får utvikle meg. Selskapet jeg jobber i, er utrolig kult og de er fremoverlente og endringsvillige. Vi jobber direkte med produsentene, noe jeg lærer mye av. Siden vi i Gullkorn samarbeider så tett, får jeg et innblikk i andre avdelinger, noe som gir meg en bred forståelse av hvordan alt fungerer og henger sammen.


- Å se hvor stort Gullkorn kan bli syns jeg er spennende, og det trigger meg.

Hva er viktig å tenke på når du skal designe et plagg?

- Gullkorns design er ganske «enkel» med en skandinavisk identitet. Det skal være «cleant» så det kan kombineres med andre merker og passe inn i eksisterende garderobe slik at det blir brukt mest mulig. Funksjonalitet er kjempeviktig for oss, spesielt på yttertøy - hvor vi etterstreber å benytte løsninger som barna kan betjene selv.


- Andre ting som er viktig er dette med vedlikehold og impregnering, og det å opplyse kundene. En gummistrikk kan for eksempel ryke, og må derfor være tilgjengelig og enkel å skifte ut. Det er viktig å kunne forstå hvordan ting blir brukt, og der er det en stor fordel at det er kort vei mellom oss og sluttkunden, og vi er enkle å komme i kontakt med. Vi tar til oss alle tilbakemeldinger vi får fra våre kunder og ikke minst: vi bruker plaggene selv på våre egne barn.

Dere har fokus på riktig vask av klær og at klærne skal tåle å bli vasket. Er dette noe dere prøver «å lære opp» kundene til og hva gjør dere for å kommunisere dette?

- Når det gjelder yttertøy snakker vi mye om impregnering og hvilke fordeler dette tilfører plagget. Inne i yttertøyet oppfordrer vi til at plagget skal kunne brukes av tre barn, for der står det nemlig tre linjer: «First it was mine», «Still looking fine» og «Please let me shine».


- I Norge har de aller fleste gode, moderne vaskemaskiner. Nordmenn bruker ikke renserier så mye som andre land, så de vet hvordan de vasker klærne selv. Men jeg syns nok at forbrukerne kunne hatt høyere forventning til hva et plagg skal tåle av vask, og satt høyere krav til kvaliteten på plaggene. Gullkorn prøver å være i forkant av kunden og vi tester derfor plaggene i vask (også på høyere grader enn det står på vaskelappen) slik at vi selv vet hvordan kundene opplever plagget «i bruk».

Hvordan starter du prosessen med nye klær og kolleksjoner?

- Mye av kolleksjonen er basert på historikk, tidligere salgstall, tilbakemeldinger fra forhandlerne våre og ikke minst kundene. Vi er opptatt av, fra sesong etter sesong, å spisse enda bedre. I forhold til farger er vi opptatt av kundegrupper, og så er det òg et element av trend, som påvirker alle ? om man vet det eller ikke. Vi følger også med hos våre tekstilprodusenter i forhold til ny teknologi, for eksempel dersom man kan velge materialer som skaper mindre utslipp av kjemikalier og bruker mindre vann i produksjon er dette av stor interesse for oss. Vi ønsker å ivareta basisplaggene som kundene våre er så glad i, men fornye dem noe med nye print og fargeløsninger som passer sesongen. I tillegg bruker Gullkorn en database som forecaster hva som kommer i forhold til trender og fargevalg, slik at vi hele tiden har et øye på markedet.

Er det du, alene, som bestemmer hvordan et plagg skal se ut?

- Vi har noe som heter et vareråd, som er en kul måte å jobbe på, og som vi er stolte av, der design, salg og marked samarbeider og har faste møtepunkter når det gjelder kolleksjonsutviklingen. Daglig leder og innkjøpsavdelingen er også involvert i disse møtene. Det starter med brainstorming og designerne kommer med kreative forslag. Så får marked og salg komme med innspill underveis. Vi kan derfor si at kolleksjonsutviklingen blir gjort i fellesskap.

Hva kjennetegner Gullkorn?

- Vi er norske og har et skandinavisk preg på vårt design. Vi lager klær som er tilpasset norske barnehage- og skoleforhold, og vi er opptatt av at plaggene skal fungere i hverdagen. Plaggene våre er av høy kvalitet og lages av materialer med høy slitestyrke. Vi er veldig kjent for «handfeel», altså den sensoriske delen av plaggene - de er veldig myke, har mye stretch og er veldig komfortable for barna å gå i. Vi fokuserer mye på at den følelsen også skal vedvare etter vask. Når kundene velger Gullkorn skal de vite at de har gjort et riktig valg!

Bærekraft er viktig for dere, kan du fortelle litt mer om det?

- Det kan vi nok snakke om i mange, mange timer, men ja vi har et stort fokus på det, men kanskje ikke på den måten kunden først ville tenkt. Det som er et bærekraftig tiltak for oss er det å vite hvordan produktene oppfører seg etter et salg - at de skal vare lenge og at de skal oppfylle funksjonen, og gjerne til mer enn et barn. Også er det selvfølgelig en del man kan gjøre med tanke på valg av materialer. Men noe vi syns er veldig viktig å sette fokus på, og som dessverre er litt underkommunisert, er at mye handler om å kjøpe inn et fornuftig antall varer, som forhandlerne har tro på. Det betyr å kjøpe inn på en sunn og fornuftig måte, slik at du ikke bidrar til overproduksjon i markedet.


- Vi er opptatt av å ikke produsere opp for mye, så når vi har innsalgsmøter med våre butikkunder viser vi en kolleksjon som ikke er satt i full produksjon enda. Da kan butikkene bestille det antallet de tror de kommer til å selge av hvert enkelt plagg. Vi samler så alle ordre fra butikkene og produserer antall deretter så godt det lar seg gjøre. For at ikke materialer skal gå til spille og bli kastet, utvikler vi småvarer der vi bruker opp restmaterialer til for eksempel pannebånd og hårstrikker.


- Vi oppfordrer også til arv og gjenbruk, og har et samarbeid med Tise og deres «Second chance»- konsept for å redusere klessvinn og bidra til en mer sirkulær klesindustri. I tillegg donerer vi også bort mye klær til Stine Sofie Stiftelsen, og returvarer doneres til Hjelp oss å hjelpe.

Dere endret logen deres, hva var bakgrunnen for det?

- Vi hadde et lite tre i en sirkel som symboliserte blant annet vekst, men med så små detaljer ble det vanskelig å bruke på klær for det var rett og slett for mye detaljer som f.eks. ikke kunne broderes. I tiden Gullkorn ble skapt var det også veldig i vinden å ha ordet «design» bak navnet, men nå ønsker vi å gjøre det enklere og tydeligere, og derfor heter vi nå bare Gullkorn. På de aller minste plaggene bruker vi forkortelsen «GK» slik at kunden fortsatt ser vår logo tydelig. Bakgrunnen for logobytte handler også om å henge med i tiden og gjøre seg interessante for kundene, og gi vår grafiske profil et lite løft.

Og helt til slutt: Hvor er Gullkorn om 5 år - og hva er deres planer videre?

- Mitt håp er at vi har flere butikker i andre land i Europa. Og at Gullkorn har blitt såpass godt kjent blant norske forbrukerne at vi blir et av «top of mind» merkevarene. At de norske foreldrene har Gullkorn som en av de første valgene når de skal kjøpe nye plagg til barna.

Les mer fra bloggen

PRODUKT TIPS 

LIEWOOD- PRAKTISKE SPISE- OG DRIKKE PRODUKTER FOR BARN

Måltider med små barn, både på farten og hjemme, kan være ganske så hektiske! - Mat som blir smurt overalt, glass som knuses og tallerkener som flyr som frisbeer. Med spise- og drikketilbehør fra Liewood kan måltidene gå roligere for seg, for disse produktene har praktiske egenskaper som gjør det lettere og morsommere for barna å spise og drikke selv. Et pluss for oss voksne er at de er en fryd for øyet også...

Les artikkelen

TIPS ULL 

HVORDAN TØRKE ULL?

Har du også tenkt at du har vasket ullgenseren feil fordi den har fått en lang og en kort arm, eller en ny, spennende fasong? Det kan hende at du bare har tørket plagget feil! Ull skal nemlig ikke tørkes på samme måte som klær av bomull og syntetiske materialer. Les våre tørketips for ull!...

Les artikkelen

PRODUKT ULL 

HISTORIEN OM MARIUSMØNSTERET

Det velkjente Mariusmønsteret er ikke til å ta feil av. Selv om mønsteret gjerne forbindes med strikkegenseren, finner man mønstret også på matbokser, termoser og sengetøy. Men visste du at Mariusmønsteret fikk sitt store gjennombrudd i en norsk film på 50-tallet? Hva er det med dette mønsteret som gjør at vi aldri går lei?...

Les artikkelen