SOMMERSALGET ER I GANG! | Opptil 60%

15 dager
20 timer
4 minutter
27 sekunder

1199 ,- KR IGJEN TIL FRI FRAKT!

FRAKT FRA 39,-*
FRI RETUR V/BYTTE
KUNDEKLUBB
Til kassen
Totalt: 0

Meny

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Viktig å beskytte barna med solhatt!

bursdag

salg


 

OPPTIL 50%

MATPAKKETIPS TIL BARN

Så var skolen og hverdagen i gang igjen og det betyr også at matpakkene er tilbake. Er du en av dem som stresser med matpakken 10 minutter før avreise og hiver oppi det du finner? Det kan gjøres enklere og mindre stressende -og nei, du behøver ikke lage pinnsvinbrødskiver og skjære frukten i stjerner for at barnet skal spise maten. Her får du enkle, gode matpakketips til skolebarn.


 

For at barna skal klare å lære på skolen, og ikke minst - holde humøret oppe, er det viktig med en god lunsj midt på dagen. Men hva er egentlig en god lunsj og hva bør den inneholde?

Er du, som meg, som kjenner på presset om å lage matpakker med wow-faktor til barna? TikTok og Instagram viser oss de mest fantasifulle matpakkene med brødskiver skjært ut i dyremotiv, små pannekaker proppfulle av grønnsaker og all slags fancy sunnheter. I tillegg er frukt og grønnsaker skjært ut i geometriske former. Hjelp!

Husk; det er innholdet som teller!

Det er heldigvis ikke utseende som teller, men hva som faktisk ER i matpakken. Og ja, du kan kanskje oppgradere matpakken, men det behøver ikke ta deg så lang tid. Tvert imot kan mye gjøres klart i forkant, slik at du slipper å bruke tid og krefter på matpakken hver morgen. Anbefalingene fra Helsedirektoratet er «et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. Vann er en god tørstedrikk». Hvis du har det i bakhodet når du lager matpakken, er mye gjort.

Husk at det er helheten som teller, og du vet selv hva ditt barn får i seg i løpet av hele dagen.

Matpakketips til barn

Lag matpakke i forveien

Litt variasjon er ikke så dumt for å unngå å bli matlei, det gjelder oss alle - og ønsker du å variere barnets lunsj mer enn du allerede gjør, kan du bruke litt ekstra tid én dag i uken og preppe til matpakken. Lar du barnet hjelpe til, kan det bli ekstra stas å spise matpakken også.

"Har du selv med matpakke på jobb kan du preppe til denne samtidig som barnets matpakke, og gjøre dette til en koselig aktivitet sammen."

Tips til hvordan lage enkle men gode matpakker:

  • Kok opp egg og legg i kjøleskapet.
     
  • Lag grove rundstykker, brød, pitabrød, pizzasnurrer og lapper, og frys ned. Ta opp kvelden før.
     
  • Skjær opp frukt og grønnsaker. Legg i små beholdere i kjøleskapet og det er klart til bruk.
     
  • Lag eggemuffins og putt oppi det barn liker, for eksempel ost, skinke, paprika, spinat osv.
     
  • Yoghurtposer kan fryses og tas opp dagen det skal brukes, da vil den være tint til lunsjen.
     
  • Lag klart 5 små beger med nøtteblanding og tørket frukt, så har du klart til hver dag hele uken.

"Du behøver ikke kjøpe knaskerøtter - skjær opp gulrøtter og legg de i et glass med vann i kjøleskapet, så holder de seg sprø og friske."

"Har du egne klemmeposer kan du fylle dem med yoghurt selv. Eller du kan også bruke små beger. Bedre for lommeboka og miljøet, og du kan også velge yoghurt naturell som har mindre sukker enn yoghurtposene du får kjøpt ferdig i butikken. Vinn, vinn, vinn! 


Liewood har egne smoothie-flasker som kan fylles med både yoghurt og Smoothie."

"Har barnet melk på skolen kan du pakke med skje og et beger med grov frokostblanding, slik at barnet selv kan blande i lunsjen. Dette er en god idé for å få i barnet melk/kalsium hvis ikke barnet er så glad i å drikke melken."

Hva bør matpakken inneholde?

For at barnet skal få i seg næringsstoffene det trenger, anbefaler Helsedirektoratet at matpakken inneholder matvarer fra disse 3 kategoriene:

  • grove kornprodukter
  • grønnsaker, frukt eller bær (Husk 5 om dagen, halvparten bør være grønnsaker)
  • proteinkilde som fisk, vegetar (linser, bønner, erter), ost, egg eller kjøtt

Enten om du husker dette i hodet, eller om du henger det opp på en lapp inni skapet, så kan du da plukke frem det du har forberedt i forveien ut ifra denne oversikten.


Et eksempel på hvordan en matpakke kan se ut:


  • en grov brødskive med leverpostei eller en grov pizzasnurr
  • noen strimler oppskjært gulrot og noen jordbær eller blåbær 
  • en fiskekake, et kokt egg (enten helt eller delt opp på en brødskive) eller en eggemuffins


Hvor mye som skal i barnets matpakke vet du selv best. Barn er forskjellige og spiser ulike mengder, og matlysten vil også variere, blant annet på grunn av ulikt aktivitetsnivå. Og noen skoledager er lenger enn andre, og krever kanskje flere måltider.

Du finner mye inspirasjon og tips til matpakken på Google, TikTok og Instagram, men det er viktig å få frem at du skal la deg inspirere, og ikke føle deg dårligere fordi matpakken du lager ikke er så «fancy»!

Matboks med flere rom

En god matboks bør ha et lokk som ikke faller av i sekken, men som er enkelt for barnet og ta av og på selv. Den bør også ha flere rom eller en innsats som kan settes i, slik at maten holdes fra hverandre. Matboksene fra Marius Kids, Liewood og Nordic Kids med Mummi, oppfyller alle disse kriteriene og er svært populære hos Guttelus.no. 

Drikkeflaske

Ingenting slukker tørsten som vann, men lunket vann er ikke så fristende. Prøv derfor thermoflasker, slik som Falk fra Liewood -da holder nemlig drikken seg kald i 24 timer. Denne holder også drikken varm i 12 timer og passer derfor på kalde turdager der barnet kan ha med kakao eller annen varm drikke.

"Har du ikke thermoflaske kan du fylle litt vann i bunn av en flaske og legge i fryseren over natten (sjekk at flasken tåler fryser) og fylle opp resten med vann før barnet skal på skolen."

*Kilde: Helsedirektoratet


Skrevet av Stine Skivik

Les mer fra bloggen

PRODUKT TIPS SOMMER 

5 TIPS TIL STRANDTUR MED BARN

PRODUKT TIPS 

DIN GUIDE TIL VASK AV YTTERTØY

PRODUKT TIPS  

SLIK FJERNER DU FLEKKER PÅ BUNADEN